A la minstra de Foment Ana Pastor, 15/02/2012
Alfred Bosch
Pensa el Govern que l’aeroport de Barajas i la resta d’aeroports, especialment el de Barcelona / El Prat, competeixen en igualtat de condicions?
Els Aeroports de l’estat, en contra del que se’ns vol fer creure, no són ni competitius, ni eficaços ni tan sols solidaris. De fet, operen amb un sistema que és tot el contrari. El suposat tracte de favor a Spanair empal.lideix davant el que ha fet el poder espanyol en les darreres dècades.
Des dels 1400M€ injectats a Iberia per afavorir el seu procés de privatització, passant pels 700M€ atorgats a Air Nostrum i altres filials per a sostenir certs vols deficitaris, fins al despropòsit faraònic de la T4 a Barajas, amb slots preferents i tarifes de favor, tot plegat ha afavorit la companyia de sempre i el nus central del territori i del projecte nacionalista espanyol. De lliure competència, res. Incompetència, i lligada de peus i mans.
De cooperació i solidaritat, tampoc res de res; L’operador AENA acumula unes pèrdues de 12.000M€, i aquestes pèrdues es concentren bàsicament a Barajas, on el govern hi inverteix el 55 per cent dels recursos malgrat concentrar només el 25 per cent del trànsit aeri. En realitat, aquest sistema tan centralitzat s’alimenta dels aeroports turístics de la costa.
Demanem una gestió individualitzada de l’aeroport de Barcelona, com ja ha fet el president de Vueling i exministre del PP, Josep Piqué, i tants altres implicats.
Denunciem, com fa l’exdiputat Germà Bel en el seu llibre recent, que Madrid vol ser com París a força de poder i talonaris, i que en aquest camí el govern està disposat a promoure un model car, centralista, burocrátic, ineficaç i ruinós, un autèntic sistema aeroportuari soviètic com només conserven a Europa països com Romania o Bielorússia.
Estem pagant de les nostres butxaques aquesta obsessió dirigista per terra, per mar i aire. Com a catalans i com a contribuents, nosaltres us diem; deixeu-nos volar tranquils i deixeu-nos moure al nostre aire.